Ø+ج اور قربانی Ú©Û’ Ø+والے سے چند ÙÙ‚ÛÛŒ مسائل Ù…Ùتی منیب الرØ+مٰن
Ø+ج اور قربانی کا موسم شروع ÛÙˆ چکا ÛÛ’Û” ا س Ø+والے سے چند اÛÙ… سوالات Ûیں ‘ اختصار Ú©Û’ ساتھ ان سوالات Ú©Û’ جوابات پیش٠خدمت Ûیں‘ مثلاً : کیا آسٹریلوی گائے Ú©ÛŒ قربانی جائز ÛÛ’ØŸ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø³Ù†Ø§ ÛÛ’ Ú©Û Ø¯ÙˆØ¯Ú¾ دینے Ú©ÛŒ صلاØ+یت میں اضاÙÛ’ Ú©Û’ لیے ان Ú©ÛŒ اÙزائش٠نسل Ø+رام جانور سے کرائی جاتی ÛÛ’ Û” اس سلسلے Ù…ÛŒÚºÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ø°ÛÙ† نشین رÛÛ’ Ú©Û ÙÙ‚ÛÛŒ رائے کا مدار سنی سنائی باتوں پر Ù†Ûیں ÛÙˆØªØ§â€˜Ø¨Ù„Ú©Û Ø+قائق Ùˆ شواÛد پر Ûوتا Ûے‘ Ù…Ø³Ù„Ù‘ÙŽÙ…Û ÙÙ‚ÛÛŒ Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û ÛÛ’: ''یقین Ø´Ú© سے زائل Ù†Ûیں Ûوتا ‘‘ تاÛÙ… ‘اگر ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª درست بھی ÛÙˆ تو ÛŒÛ Ú¯Ø§Ø¦ÛŒÚº Ø+لال Ûیں ‘ ان کا گوشت کھانا اور دودھ پینا جائز ÛÛ’ ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¬Ø§Ù†ÙˆØ± Ú©ÛŒ نسل کا مدار ماں پر Ûوتا ÛÛ’ ‘ Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ù…Ø±ØºÛŒÙ†Ø§Ù†ÛŒ لکھتے Ûیں : ''اور جو Ø¨Ú†Û Ù¾Ø§Ù„ØªÙˆ Ù…Ø§Ø¯Û Ø§ÙˆØ± ÙˆØ+Ø´ÛŒ نر Ú©Û’ ملاپ سے پید ا ÛÙˆ ‘ ÙˆÛ Ù…Ø§Úº Ú©Û’ تابع Ûوتا ÛÛ’ ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¨Ú†Û’ Ú©Û’ تابع Ûونے میں ماں ÛÛŒ اصل ÛÛ’Ø› Ø+تیٰ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± بھیڑیے Ù†Û’ بکری سے ملاپ کیا ‘ تو ان Ú©Û’ ملاپ سے جو Ø¨Ú†Û Ù¾ÛŒØ¯Ø§ Ûوگا ‘ اس Ú©ÛŒ قربانی جائز ÛÛ’ ‘‘۔ اس Ú©ÛŒ شرØ+ میں Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ù…Ø+مد بن Ù…Ø+مود Ø+Ù†ÙÛŒ لکھتے Ûیں : ''Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¨Ú†Û Ù…Ø§Úº کا جÙز Ûوتا ÛÛ’ ‘ ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ú†Û Ø§Ù“Ø²Ø§Ø¯ یا غلام Ûونے میں ماں Ú©Û’ تابع Ûوتا ÛÛ’ (ÛŒÛ Ø¹Ûد٠غلامی Ú©Ø§Ù…Ø³Ø¦Ù„Û ÛÛ’ ) Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù†Ø± Ú©Û’ وجود سے نطÙÛ Ø¬Ø¯Ø§ ÛوتاÛÛ’ اور ÙˆÛ Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ کا Ù…Ø+Ù„ Ù†Ûیں ÛÛ’ اور ماں (مادÛ)Ú©Û’ وجود سے Ø+یوان جدا Ûوتا ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ کا Ù…Ø+Ù„ ÛÛ’ Û” پس‘ اسی کا اعتبار کیا گیا ÛÛ’ ‘‘ (ÙتØ+ القدیر ‘ ج: 9 ص : 532) ‘‘۔
Ûمارے بÛت سے لوگ مغربی ممالک میں روز گا ر Ú©Û’ سلسلے میں مقیم Ûیں ‘ ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ قربانی اپنے آبائی وطن میں کرانے Ú©Ùˆ ترجیØ+ دیتے Ûیں ‘ اس کا ایک سبب تو ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛاں بعض صورتوں میں اÙÙ† ممالک Ú©Û’ قوانین Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ قربانی کرنا دشوار Ûوتا ÛÛ’ اور دوسرا ÛŒÛ Ú©Û ÙˆÛاں مستØ+قین دستیاب Ù†Ûیں ‘لÛٰذا ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ Ø±Ø´ØªÛ Ø¯Ø§Ø±ÛŒØ§ دینی Ù…Ø¯Ø±Ø³Û ÛŒØ§ رÙاÛÛŒ ادارے Ú©Ùˆ وکیل بنا کر قربانی Ú©ÛŒ رقم پاکستان بھیج دیتے Ûیں â€˜ØªØ§Ú©Û Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ مستØ+قین تک Ù¾ÛÙ†Ú† جائے Û” اس میں ان امور کا خیال رکھنا Ûوگا؛جس دن پاکستان میں کسی ایسے شخص Ú©ÛŒ قربانی بطور وکیل Ú©ÛŒ جارÛÛŒ ÛÛ’ ‘ جو Ø§Ù…Ø±ÛŒÚ©Û ÛŒØ§ کینیڈا میں مقیم ÛÛ’ ‘ توضروری ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ دن ÙˆÛاں قربانی Ú©Û’ ایام ÛÙˆÚº (یعنی دس تا Ø¨Ø§Ø±Û Ø°ÙˆØ§Ù„Ø+جÛ) اور ÛŒÛاں بھی ÙˆÛ Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ کا دن ÛÙˆ ‘ Ø®ÙˆØ§Û ÙˆÛ ÛŒÛاں Ú©Û’ اعتبار سے عید کا Ù¾Ûلا دن ÛÙˆ یا دوسرا یا تیسرا ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¶ اوقات Ø§Ù…Ø±ÛŒÚ©Û ÛŒØ§ کینیڈا میں عید ایک دن Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÙˆ جاتی ÛÛ’Ø› Ø§Ù„Ø¨ØªÛ ÙˆÙ‚Øª میں مقام٠ذبØ+ کا اعتبار ÛÙˆ گا‘ جن Ø´Ûروں یا قصبات میں نماز عید Ûوتی ÛÛ’ ‘وÛاں دس ذوالØ+Ø¬Û Ú©Ùˆ Ù¾ÛÙ„ÛŒ نماز٠عید Ú©Û’ بعد قربانی Ú©ÛŒ جائے Ú¯ÛŒ ‘تین دن اور دو راتیں ایام قربانی Ûیں‘ Ûمارے ÙÙ‚Ûائے کرام Ù†Û’ رات Ú©Ùˆ قربانی کرنے Ú©Ùˆ Ù…Ú©Ø±ÙˆÛ Ù„Ú©Ú¾Ø§ تھا اور اس Ú©ÛŒ علت رات کا اندھیرا Ûے‘ لیکن اب‘ بجلی Ú©ÛŒ روشنی Ú©Û’ سبب وجÛ٠کراÛت مرتÙع ÛÙˆÚ†Ú©ÛŒ ÛÛ’Û”
ایک ÙÙ‚ÛÛŒ Ù…Ø³Ø¦Ù„Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ شخص کسی بھی سبب سے Ø+ج Ú©Û’ موسم (شوال‘ Ø°ÙˆØ§Ù„Ù‚Ø¹Ø¯Û Ø§ÙˆØ± ذوالØ+Ø¬Û ) میں Ø+رم میں Ù¾ÛÙ†Ú† گیا تو اس پر Ø+ج Ùرض ÛÙˆ جائے گا اور Ø+ج Ùرض ادا Ù†Û Ú©ÛŒØ§ تو Ú¯Ù†Ûگار ÛÙˆ گا Û” اب‘ پاکستان سے لوگ رمضان المبارک میں عمرے Ú©Û’ لیے جاتے Ûیں اوربعض اوقات Ùلائٹ میں نشست Ù†Û Ù…Ù„Ù†Û’ Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ انÛیں شوال Ú©Û’ ابتدائی دنوں تک مجبوراً رکنا Ù¾Ú‘ تا ÛÛ’ اور اب خود سعودی Ø+کومت شوال Ú©Û’ Ù…Ûینے میں عمرے Ú©Û’ ویزے جاری کرتی ÛÛ’Û” پس ‘سوال ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ú©ÛŒØ§ ان پر Ø+ج Ùرض ÛÙˆ جائے گا اور Ù†Û Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ú¯Ù†Ûگار ÛÙˆÚº Ú¯Û’ØŸ Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø§ÙÙ† Ú©Û’ پاس Ø+ج تک Ú©Û’ لیے قیام وطعام Ú©Û’ لیے پیسے Ù†Ûیں Ûوتے ‘ مزید ÛŒÛ Ú©Û Ø³Ø¹ÙˆØ¯ÛŒ Ø+کومت Ú©Û’ نزدیک ان کا قیام غیر قانونی Ûوتا ÛÛ’ اور قانون Ú©ÛŒ گرÙت میں آنے Ú©ÛŒ صورت میں انÛیں سزا ÛÙˆ سکتی ÛÛ’ یا ملک بدر کیا جا سکتا ÛÛ’ اور بعض صورتوں میں لوگ غیر قانونی طور پر رک جاتے Ûیں اور بھیک مانگتے Ûیں Û” اس سوال کا جواب ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ ÙˆØ§Ù¾Ø³ اپنے وطن Ú†Ù„Û’ آئیں ‘ اÙÙ† پر Ø+ج Ùرض Ù†Ûیں Ûوا اور Ø+ج اد اکیے بغیر واپس آنے Ú©ÛŒ صورت میں ÙˆÛ Ú¯Ù†Ûگار Ù†Ûیں ÛÙˆÚº Ú¯Û’â€˜Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø+ج صاØ+ب ٠استطاعت پر Ùرض ÛÛ’ اور ایام٠Ø+ج تک رکنے اور مصارÙÙ Ø+ج ادا کرنے Ú©ÛŒ ان Ú©Û’ پاس استطاعت ÛÛŒ Ù†Ûیں ÛÛ’ اور اگر ‘اÙÙ† Ú©Û’ پاس تکمیل Ù Ø+ج تک سعودی عرب میں قیام اور دیگر مصارÙÙ Ø+ج Ú©ÛŒ استطاعت تو Ûے‘ لیکن سعودی Ø+کومت ان دنوں میں ÙˆÛاں قیام Ú©ÛŒ اجازت Ù†Ûیں دیتی‘ تو غیر قانونی طور رکنا شرعاً جائز Ù†Ûیں ÛÛ’ ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¬Ø¨ ÛÙ… کسی ملک کا ویزا Ù„Û’ کر جاتے Ûیں تو اس Ú©Û’ ضمن میں اÙس ملک Ú©Û’ قوانین Ú©ÛŒ پابندی کا عÛد بھی شامل ÛوتاÛÛ’ اور قانون Ø´Ú©Ù†ÛŒ Ú©ÛŒ صورت میں سزا یابے توقیری Ú©Û’ ساتھ ملک بدری Ú©ÛŒ نوبت بھی آسکتی ÛÛ’ ‘لÛÙ°Ø°Ø§ÛŒÛ Ø´Ø±Ø¹Ø§Ù‹ ناجائز ÛÛ’ Û”
رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·ºÚ©Ø§ Ùرمان ÛÛ’ : ''مومن Ú©Û’ لیے روا Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ آپ Ú©Ùˆ ذلیل کرے ‘ صØ+Ø§Ø¨Û Ù†Û’ عرض کیا : (یا رسول اللÛ)کوئی شخص اپنے آپ Ú©Ùˆ کیوں ذلیل کرے گا؟‘ آپ ï·ºÙ†Û’ Ùرمایا : ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ آپ Ú©Ùˆ ایسی صورت٠Ø+ال سے دوچارکرے ‘ جس سے عÛØ¯Û Ø¨Ø±Ø§ Ûونے Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ø·Ø§Ù‚Øª Ù†Ûیں رکھتا (اورانجام٠کار اسے ذلت کا سامنا کرناپڑتاÛÛ’ )‘‘( ترمذی : 2254)۔الغرض مومن Ú©Û’ لیے عزت٠نÙس اور اپنے شخصی وقار کا تØ+Ùظ ضروری ÛÛ’ Û”
جو شخص بیک وقت Ø+ج وعمرے کا اØ+رام باندھے اور Ø¹Ù…Ø±Û Ø§Ø¯Ø§ کرنے Ú©Û’ بعد اØ+رام ÛÛŒ میں رÛÛ’ اور Ø+ج ادا کرکے اØ+رام کھولے‘ اسے قارÙÙ† (یعنی Ù‚Ùران کرنے والا )Ú©Ûتے Ûیںاور اگر کوئی Ø¹Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ نیت کرے اور Ø¹Ù…Ø±Û Ø§Ø¯Ø§ کر Ú©Û’ اØ+رام کھول دے اور پھر Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ø³Û’ آٹھ ذوالØ+Ø¬Û Ú©Ùˆ Ø+ج کا اØ+رام باندھ کر منیٰ جائے اور Ø+ج مکمل کرے ‘ تو اسے تمتّÙع اور ایسے شخص کومÙتَمَتÙّعْ Ú©Ûتے Ûیں Û” تمتع اور قران کرنے والے پر دو عبادات (Ø¹Ù…Ø±Û ÙˆØ+ج ) Ú©ÛŒ سعادت سے سرÙراز Ûونے پر شکر انے کا دَم (قربانی )واجب ÛÛ’ اور اسے دم٠تمتّÙع اور دم٠قÙران Ú©Ûتے Ûیں Û” اب Ù…Ø³Ø¦Ù„Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù‚Ø§Ø±ÙÙ† Ø›Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø¹Ù…Ø±Û Ø§Ø¯Ø§ کرنے Ú©Û’ بعد بدستور اÙØ+رام میں رÛتا ÛÛ’ اور Ù…ÙØ+رÙÙ… Ûوتا ÛÛ’ ‘ اس لیے اگر اس سے کوئی جنایت سرزد Ûوجائے ‘ تو جرم Ú©ÛŒ نوعیت Ú©Û’ اعتبار سے اس پر دو دم یا دو صدقے ÛÙˆÚº Ú¯Û’ ‘ ''ÛØ¯Ø§ÛŒÛ â€˜â€˜ میں اسی طرØ+ ÛÛ’ ‘ لیکن اس مسئلے میں قدرے تÙصیل ÛÛ’ ۔اگر‘ قارÙÙ† Ù†Û’ اÙØ+رام Ú©ÛŒ کسی جنایت کا ارتکاب کیا‘ جیسے سلا Ûوا لباس Ù¾ÛÙ† لیا یا بال کٹائے یا ناخن تراش لیے یا خوشبو استعمال Ú©ÛŒ ‘ تو اسے دم٠قران (شکرانے Ú©ÛŒ قربانی ) Ú©Û’ علاو Û Ø¬Ø±Ù… Ú©ÛŒ نوعیت Ú©Û’ اعتبار سے دوکÙارے(Ø®ÙˆØ§Û Ø¯Ù… ÛÙˆ یا ØµØ¯Ù‚Û ) دینے ÛÙˆÚº Ú¯Û’ ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÛŒÛ Ø¬Ù†Ø§ÛŒØª عمرے اور Ø+ج دونوں Ú©Û’ اØ+رام سے متعلق ÛÛ’ ‘ تو جز ا بھی دو ÛÙˆÚº Ú¯ÛŒ اور اگر‘ اس سے ایسی جنایت سرزد Ûوئی‘ جس کا تعلق صر٠عمرے یا صر٠Ø+ج Ú©Û’ واجبات سے ÛÛ’ تو دم٠قران Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ ØµØ±Ù Ø§ÛŒÚ© اضاÙÛŒ Ú©ÙÙ‘Ø§Ø±Û (Ø®ÙˆØ§Û Ø¯Ù… ÛÙˆ یا ØµØ¯Ù‚Û )دینا Ûوگا ‘ جیسے صر٠عمرے کا طوا٠بے وضو کیا یا جنابت Ú©ÛŒ Ø+الت میں کیا یا عمرے Ú©ÛŒ سعی Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دی اور اسی طرØ+ Ø+ج کا طوا٠جنابت Ú©ÛŒ Ø+الت میں یا بے وضو کیا یا مغرب سے Ù¾ÛÙ„Û’ عرÙات سے Ù†Ú©Ù„ گیا یا Ø+ج Ú©ÛŒ سعی یا رمی Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دی یا رمی سے Ù¾ÛÙ„Û’ Ø+لق کر لیا یا قربانی کر Ù„ÛŒ (اس کا مطلب ÛŒÛ Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û Ø¨ÛŒÚ© وقت ان ساری جنایات کا ارتکا ب کیا‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† میں سے کسی ایک کا ارتکاب کیا )تو صر٠ایک Ú©ÙÙ‘Ø§Ø±Û ÛÙˆ گا ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù† اÙمور کا تعلق صر٠Ø+ج سے ÛÛ’ ‘ ÛŒÛ Ø§Ù„Ú¯ بات ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± ‘بالÙرض ایک ÛÛŒ Ø+ج میں ایک سے زائد جنایات کا ارتکاب کر دیا ‘ تو پھرجنایات Ú©Û’ مطابق‘ اÙتنے ÛÛŒ دم یا صدقے دینے ÛÙˆÚº Ú¯Û’ Û”
ایسا شخص جو قربانی کرنے کا Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø±Ú©Ú¾ØªØ§ÛÛ’ â€˜ÙˆÛ ÛŒÚ©Ù… ذو الØ+Ø¬Û Ø³Û’ عیدالاضØ+ÛŒ Ú©Û’ دن تک یا جس دن قربانی کرے گا ‘اÙس وقت تک ناخن اور بال Ù†Û ØªØ±Ø´ÙˆØ§Ø¦Û’ ‘اس Ø+Ú©Ù… پر عمل کرے تو بÛتر ÛÛ’ â€˜Ù†Û Ú©Ø±Û’ تو Ù…Ø¶Ø§Ø¦Ù‚Û Ù†ÛÛŒÚºÚ©Û ÛŒÛ Ù…Ø³ØªØ+ب ÛÛ’ واجب Ù†Ûیں۔ رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ Ùرمایا:'' جس Ù†Û’ ذو الØ+Ø¬Ù‘Û Ú©Ø§ چاند دیکھ لیا اور ÙˆÛ Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ کرنے کا Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø±Ú©Ú¾ØªØ§ÛÛ’ ‘تو جب تک قربانی Ù†Û Ú©Ø±Ù„Û’ ‘بال اور ناخنوں سے Ú©Ú†Ú¾ Ù†Û Ù„Û’â€˜ یعنی انÛیں Ù†Û ØªØ±Ø´ÙˆØ§Ø¦Û’ ‘‘( ترمذی: 1523)
اØ+ادیث Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ø·Ûارت ونظاÙت Ú©Û’ اØ+کام میں ناخن تراشنے ‘‘مونچھیں پست کرانے ‘بغل اورزیر٠نا٠بال صا٠کرنے Ú©Û’ لیے جو انتÛائی مدت بیان Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’ â€˜ÙˆÛ Ú†Ø§Ù„ÛŒØ³ روز ÛÛ’ ۔اÙس سے زائد مدت تک Ú†Ú¾ÙˆÚ‘Û’ رÛنا مکروÛ٠تØ+ریمی ÛÛ’ ‘ Ø+دیث میں ÛÛ’: ''Ø+ضرت انس بیان کرتے Ûیں : مونچھیں کاٹنے‘ ناخن ترشوانے ‘ بغل Ú©Û’ بال لینے اور زیر٠نا٠بال دÙور کرنے Ú©Û’ لیے ÛŒÛ Ù…ÛŒØ¹Ø§Ø¯ مقرر Ú©ÛŒ گئی Ú©Û Ú†Ø§Ù„ÛŒØ³ دن سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù†Û Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ÛŒÚºâ€˜â€˜ ( مسلم :599)Û”
امام اØ+مد رضاقادری لکھتے Ûیں: ''اگرکسی شخص Ù†Û’ 31دن سے کسی عذر Ú©Û’ سبب یا بلاعذر Ù†Û Ù†Ø§Ø®Ù† Ù†Û ØªØ±Ø§Ø´Û’ Ûوں‘ Ù†Û Ø®Ø· بنوایاÛÙˆÚ©Û Ø°ÙˆØ§Ù„Ø+Ø¬Û Ú©Ø§ چاند طلوع Ûوگیا ‘تو ÙˆÛ Ø§Ú¯Ø±Ú†Û Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ کا Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø±Ú©Ú¾ØªØ§Ûو‘اس مستØ+ب پرعمل Ù†Ûیں Ú©Ø±Ø³Ú©ØªØ§Ú©Û Ø§Ø¨ دسویں تک رکھے گاتو ناخن وخط بنوائے Ûوئے اکتالیسواں دن Ûوجائے گا ‘ اورچالیس دن سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù†Û Ø¨Ù†ÙˆØ§Ù†Ø§ مکروÛ٠تØ+ریمی ÛÛ’ اورمستØ+ب Ú©ÛŒ رعایت کرنے Ú©Û’ لیے واجب Ú©Ùˆ ترک Ù†Ûیں کیا جاسکتا ۔ردالمØ+تار میں ÛÛ’ : ذوالØ+Ø¬Û Ú©Û’ دس دنوں میں ناخن کاٹنے اور سرمنڈانے Ú©Û’ بارے میںآپ Ù†Û’ ÙØ±Ù…Ø§ÛŒØ§Ú©Û Ø³Ù†Ù‘Øª Ú©Ùˆ مؤخر Ù†Û Ú©ÛŒØ§Ø¬Ø§Ø¦Û’â€˜ Ø¬Ø¨Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ متعلق Ø+Ú©Ù… وارد ÛÛ’ ‘تاÛÙ… تاخیر واجب Ù†Ûیں ÛÛ’Û” ØªÙˆÛŒÛ Ø¨Ø§Ù„Ø§Ø¬Ù…Ø§Ø¹ استØ+باب پر Ù…Ø+مول ÛÛ’ اور وجوب Ú©ÛŒ Ù†ÙÛŒ استØ+باب Ú©Û’ مناÙÛŒ Ù†ÛیںÛÛ’ ‘ Ù„Ûٰذا مستØ+ب ÛÛ’ ‘ Ûاں!اگر استØ+باب پر عمل اباØ+ت Ú©ÛŒ مدت میں تاخیر کا باعث بنے‘ جس Ú©ÛŒ انتÛا چالیس روز ÛÛ’ ‘ تواستØ+باب پر عمل Ú©Ùˆ ترک کردے‘‘ (Ùتاویٰ Ø±Ø¶ÙˆÛŒÛ â€˜Ø¬Ù„Ø¯20‘ ص:354بتصرÙ)Û”
بÛتر اور اÙضل ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ مسلمان قربانی کا Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø±Ú©Ú¾ØªÛ’ Ûیں ‘ اÙÙ†Ûیں ذو الØ+Ø¬Û Ú©Û’ چاند سے ایک دودن Ù¾ÛÙ„Û’ Ø·Ûارت ‘یعنی ناخن تراشنے ‘مونچھیں اور ضرورت سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ø§Ù„ کٹوالینے چاÛئیں‘ ØªØ§Ú©Û Ù…Ø³ØªØ+ب پر عمل کرنے میں ترک٠سنّت لازم Ù†Û Ø§Ù“Ø¦Û’ Û”